Het begin in de grootste robotstal ter wereld - Reisverslag uit Waimate, Nieuw Zeeland van Luc Geerts - WaarBenJij.nu Het begin in de grootste robotstal ter wereld - Reisverslag uit Waimate, Nieuw Zeeland van Luc Geerts - WaarBenJij.nu

Het begin in de grootste robotstal ter wereld

Blijf op de hoogte en volg Luc

05 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Waimate

Zondag 5 oktober,
Tja het is alweer zondag vijf oktober.. de tijd vliegt, echt niet meer normaal.. september is alweer voorbij. Maar we hebben gelukkig nog twee weken.
Maandag nadat we terug kwamen van onze rondreis zijn we begonnen met het onthoornen van de kalveren. Er was nog geen een kalf van dit jaar onthoornd en we moesten alle kalveren van de homefarm doen. In totaal hebben we zo’n 400 kalveren onthoornd. Daar zijn we ook dinsdag en woensdag druk mee bezig geweest. We begonnen de dag met kalveren vangen en koeien uitsorteren, en daarna onthoornen onthoornen en onthoornen. We wisselden elkaar steeds af met in het kalver hokje jagen en het onthoornen met de brander. Woensdag hebben we alles oververhuisd naar het nieuwe huisje in Makihiki waar we tot het einde van de stage zullen verblijven. Dit huisje is vlak bij de nieuwe stal.
Donderdag was het dan eindelijk zover. Het moment waar het al weken over ging bij van Leeuwen: de start in Makihiki. ’s Morgens zijn we begonnen met kalveren vangen en koeien uitsorteren op de homefarm. Daarna zijn we bij belsblock alle opuierende koeien en vaarzen gaan uitsorteren. Dat waren er ongeveer honderd. Belsblock is ongeveer 10 kilometer van de homefarm, waar allemaal droge koeien en drachtige vaarzen staan. We hebben deze 100 dieren allemaal, gewoon over de weg waar je 80 mag naar huis gelopen met twee quads en een auto. Haha wat een mooi werk was dat. Had het nog nooit gezien. Iedere keer alle koeien aan de kant voor de auto’s en vrachtwagens. Was echt grappig. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan om de koeien naar huis te wandelen. Na het halen van de koeien was de ochtend voorbij.
Recht na de middag zijn we naar makihiki gegaan, waar we meteen zijn begonnen met inmelken. We begonnen met inregelen van de eerste 130 koeien. Die dag zijn we tot 4 uur doorgegaan. Het was een dag van half 6 ’s morgens tot 4 uur ’s nachts, maar het was echt een super leuke dag.
Daarna hebben ze iedere dag ongeveer 130 koeien bijgebracht, tot er 730 koeien in de stal stonden. Nu zijn de eerste 12 robots aan de gang. Het is nog een questie van heel de dag late koeien bij de robot jagen en zorgen dag alles goed verloopt. Tot en met vandaag heb ik nachtdienst gedraaid. Vanaf morgen vroeg begin ik aan de dag diensten. Ook wel weer leuk om overdag te gaan werken. De planning is dat in November de andere helft van de stal gaat beginnen. Daar zijn ze nu nog volop bezig met bouwen. Uiteindelijk zullen er 1500 koeien in de stal komen te staan met 24 deLaval melkrobots. Het is een hele klus, maar uiteindelijk komt het helemaal goed hier!!

Ik zeg weltruste, en we gaan hier genieten van onze twee laatste weken!!

• 05 Oktober 2014 - 20:03

Fenne:

Wauw Luc, wat leuk om weer te lezen. Je zit daar zeker niet stil, genoeg te doen zo te lezen!
    Geniet nog van de laatste twee weekjes, voor je het weet heb je weer met de Hollandse koe te maken!

Liefs

• 05 Oktober 2014 - 20:55

Monique:

..... Wetende wat 1 robot kost :-) mooi verslag weer Luc! Geniet van je laatste weekjes, maar ik weet zeker dat je thuiskomst in ons koude kikkerlandje ook warm gaat zijn!

• 06 Oktober 2014 - 07:04

Carla :

Hoi Luc leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben daar! Geniet er maar fijn van!!
    Groetjes

• 06 Oktober 2014 - 20:38

Opa En Oma Geerts:

Hallo Luc
    Wij zijn weer helemaal op de hoogte,
    Ruige verhalen met de koeien over de weg.
    Fijn dat je kunt onthoornen, als je er bij ons 400 hebt gedaan zijn we 4 jaar verder.
    Geniet er nog van en tot gauw

• 06 Oktober 2014 - 21:49

Rick Jansen:

Hej Luc.

Mooi man, dat het nu zo ver is met de nieuwe stal.
    Moeten jullie alleen vaarsjes inmelken of ook koeien?
    Toch hopelijk geen vaarsjes van 300 kg. Dat heb ik vorig jaar moeten doen, verschrikkelijk.
    Ze slopen de robots toch niet of juist wel?

• 06 Oktober 2014 - 22:29

Pam: